Ja normalt behöver man inte förtydliga vilket Grand National man menar, världens största kapplöpning i den ädlaste och äldsta formen av den moderna kapplöpningssporten, Steeplechase. Hindren inger fortfarande respekt, trots att de gjorts lättare och därmed säkrare genom åren. Fältets storlek på 40 ekipage imponerar också och att det är en svårlöst handikap gör inte det hela sämre. I teorin är ingen chanslös vilket också visas av praktiken då det faktiskt händer att 100-oddsare segrar trots att Grand National är en av världens mest genomanalyserade kapplöpningar.
Varför måste vi förtydliga då? Jo för att i Sverige har vi ju ett eget förnämnt Grand National. Att ta sig till Aintree utanför Liverpool är inte lätt, men säkert värt upplevelesen. Jag har aldrig varit där, men hört enormt mycket gott om det. Jag har dock varit ofta på Strömsholm och Svenskt Grand National. Som evenemang beträffat har vi inget bättre i Sverige. Stor publik, hög trivsel trots spartanska faciliteter och att tävla vid ett Slott är ju aldrig fel. Ta er till Strömsholm i sommar, och innan dess värmer ni imorgon upp med att se på Grand National från Aintree.
Blir ni sugna på att läsa mer om Grand National kan jag varmt rekommendera P.D Malms ungdomsböcker om Pistolero. Malm, som för övrigt är en av Sveriges erkänt bästa tipsters och vet hur man sportar en läderjacka, målar upp ett rafflande scenario som slutar i vinnarcirkeln efter Grand National. Enligt vissa rykten är huvudpersonen i boken modellerad på till Malm närstående ryttaren Christopher Roberts, men det låter vi vara osagt.
Tillbaka till huvudspåret, Grand National. Vi har alltså 40 ekipage till start imorgon på Aintree som runt kvart över sex svensk tid kommer att se flaggan som kallar till start resas. På förhand har det varit mycket fokus på de tre kvinnliga ryttarna. Rachel Blackmore rider Alpha des Obeaux (34 ggr just nu). Katie Walsh sitter på 15 oddsaren Baie des Isles och Bryony Frost sitter på Milansbar (26 ggr just nu). Favoriten Anibale Fly står i 13 ggr nu, så den kvinnliga trion sitter på rätt betrodda hästar, ska det bli seger för någon av dem? Det kan det så klart bli, men lita på att oddsen kommer tryckas ner än mer pga den uppmärksamhet ekipagen får så det är knappast något spelvärde i deras hästar.
Anibale Fly var trea i Gold Cup och var staying on så det är naturligt att han blir betrodd. Handikappern har dessutom honom som 4.5 kilo bättre än det handikap han tävlar från i Grand National så här finns det värde trots favoritskapet. Det som talar emot är förstås att det inte är lätt att gå från ett tufft race på Cheltenham till Grand National. Det är dessutom debut på Aintree och det här är inget spel för oss. Förra årets fyra Blaklion tror man mycket på i år och han är delad favorit med Anibale Fly hos många bookmakers. Han står dock 4.5 kilo sämre till i handikapen i år och vi tror att han får svårt mot tex Last Samurai som står ett kilo lägre än i fjol. Blaklion segrade här i december i Becher men bar då tre kilo mindre än The Last Samurai som kom tvåa. Nu är det Last Samurai som lägre vikt, visserligen bara ett kilo, men tro mig, kilon har betydelse över den här distansen. 21 gånger på The Last Samurai är taget. Saint Are var trea i fjol, men underlaget sägs vara opassande. Samma vikt som i fjol och 67 ggr är väl ett överodds? Gas Line Boy skall inte glömmas. Visserligen något sämre viktläge i fjol, men det är positiva vibbar och han kan undvika trubbel om han är med lite högre upp den här gången. Han hade lite otur i fjol och har sjunkit som en sten oddsmässigt senaste veckan, från 67 till 26 ggr pengarna. Ett bra spel each way. En sista luring är Regal Encore till 34 ggr. Ifjol satt man sist och lallade och kom aldrig in i matchen. Det luktar förstås se och lär och vi har spelat. Häng på!
Briljant text, men med ett yttepyttelitet fel. Att ta sig till Aintree är i själva verket väldigt enkelt, åtminstone från Stockholm. Och säkert även Köpenhamn. Flyg Arlanda-Manchester (Norwegian/SAS trafikerar bl a) och så ett trevligt lokaltåg till Liverpool från flygplatsen på 45-50 minuter. (Tidigare var lokomotivet dieseldrivet, men senast jag åkte hade de gått över till elektricitet.) Det var förresten ännu lättare och billigare förut då Ryanair hade direktflyg till John Lennon-flygplatsen från Skavsta, men den linjen är nedlagd tyvärr.
Jag har sett tre GN live, och även varit på banan vid ytterligare två tillfällen, men då i november. En av mina största upplevelser någonsin var när jag hade lyckan att få se den evige hinder-championjockeyn A.P. McCoy vinna sitt första GN någonsin 2010 – i femtonde försöket! Don’t Push It blev ”nerspelad” till tio gånger på banan men jag hade investerat en liten slant tidigt och fick hela 21 gånger klinket.
Den genuint genomsympatiske jockeyn blev senare det året också framröstad till BBC Sports Personality of the Year, men det hade jag inte spelat på.
Gigginstown ‘s Michael O’Leary har 5 hästar till start i sina färger. Tränare Gordon Elliot har 3 hästar till start. En av dessa är en Gigginstown. En av dessa 7 hästar vinner GN. Spelar samtliga each way gör en komb alla 7 runt om 42komb.
Each way 2 x7 x 10kr , 140kr
Komb 42 x 10kr , 420kr
Totalt 560kr